Monday, January 25, 2010

artis terkenal mana yang ambil kursus kahwin dengan kami

alhamdulillah kami dah berjaya ambil sijil kursus pra-perkahwinan ~..kursusnya adalah selama 2 hari, bermula jam 8.00pagi sehingga 5.00petang..bayarannya cuma RM80..bertempat di USM, Pulau Pinang..

sepanjang 2 hari ni, kami belajar mengenai prosedur-prosedur perkahwinan..refresh balik mengenai akidah..akhlak..kewangan..tanggungjawab suami isteri..nikah cerai..hubungan kekeluargaan, komunikasi suami isteri, kesihatan dan ada lagi silibus-silibus yang ditetapkan oleh jakim..

rata-rata peserta adalah pelajar USM yang belum lagi nak berkahwin..ada juga pekerja-pekerja kilang sekitar Bayan Lepas ni..mereka datang untuk menuntut ilmu..bagusnya ^-^ yang betul-betul nak berkahwin cuma ada beberapa pasangan jer..

dan diakhir kursus, semua peserta kena mengambil ujian untuk membolehkan kami mendapat sijil kursus kahwin..ni la ujian yang paling senang seumur hidup..soalan-soalannya memang kacang pejam mata pun boleh jawab..

tapi yang tak syoknya hampir kesemua penceramah ni asyik bercerita yang perkahwinan ni bukannya senang..banyak cabaran dan dugaan...dan mereka asyik beritahu peserta-peserta mengenai statistik ataupun kes-kes dari mahkamah syariah..contohnya macam kes suami dera isteri, kes isteri tertekan kemudian bagi anak-anaknya makan racun, kewangan punca keretakan rumah tannga dan macam-macam lagi..

cuma ada seorang dua penceramah je yang bercerita betapa syoknya berkahwin..kalau nak tahu ape yang syoknya berkahwin, kena la pergi sendiri kursus perkahwinan ^-^ dan perkara yg syok tu bukan hanya s*** semata-mata yer..banyak lagi hikmah dan kebaikan perkahwinan..

dan sijil ni valid seumur hidup, nak pakai sijil ni untuk kahwin lagi satu pun boleh..

kami dah amik sijil kahwin jadi bertambah-tambah semangat nak berkahwin..hehe

p/s:hehe korang mesti sibuk-sibuk nak tahu siapa artis tu kan..well, artis tu berlakon sitkom anita..namanya siti fazurina..dia datang dengan tunang dia..google lah kalau nak tahu siapa ^-^

5 comments:

azie said...

"dan sijil ni valid seumur hidup, nak pakai sijil ni untuk kahwin lagi satu pun boleh.."

selama ini ingatkan yang sijil kahwin hanya valid dalam tempoh dua tahun saja rupa-rupanya tak begitu..haha malu dengan kejahilan sendiri.

thanks for this info.

isabelle said...

sijil kursus kahwin boleh pakai sampai bila-bila ^-^ jadi kalau ambil awal pun boleh

hAYAtie said...

saya da ambik kursus kawin 3 tahun lepas..lupe sudey hihi

isabelle said...

hehe dah ade sijil kursus rupanya..bila nk ajak kite mkn ns minyak awk nie

Si Jelita said...

nabila...kite link blog awak kat blog kite ek....bila kendurinye ni?