Thursday, January 13, 2011

Second appointment with the Doc

Pagi tadi Amir bawa saya berjumpa dengan Dr Teh Mi Li. Dr scan perut saya. Saya sangat suka di scan. Sebab Dr akan letak losyen yang sejuk, nyaman dan boleh nampak ruang dalam perut dekat screen.


Everything went well. Alhamdulillah. Dr Teh Mi Li scan dan beritahu baby dah sebesar 1 cm. Very tiny. Saya tak nampak pun. Kerut-kerut muka tengok screen. Dr kata next appointment, kita scan lagi. Tak sabar nak tunggu next appointment pulak.


Saya risau. Minggu lepas bila call mak saya. Dia kata orang mengandung tak sakit perut macam yang saya mengadu kat dia. Kalau sakit macam nak period tu tanda nak keguguran. Bertambah risau. Sudahlah saya makan nenas dengan banyak sebelum saya tahu saya pregnant.


Saya terus call sepupu saya. Dr Fitreena. Nasib baik dia kata itu cuma gastrik. Dia suruh saya pergi beli Gaviscon.


Malam itu pukul 10 malam saya dan Amir terus pergi Guardian beli Gaviscon. Guardian pun dah nak tutup. Alhamdulillah, lepas minum Gaviscon rasa lega. Sah ada gastrik.


Tapi Dr Teh Mi Li kata jangan minum selalu Gaviscon. Yang penting kena ubah cara pemakanan. Jangan makan asam. Baru makan 2 hari lepas. Jangan makan limau. Baru makan semalam. Jangan makan pedas. Baru masak ayam masak merah 2 hari lepas. Jangan makan asam pedas. Baru masak laksa 3 hari lepas.


Kenapa Dr tak cakap masa our 1st meeting? Tak adalah saya makan semua-semua tu..


Saya dah ada pregnancy food journal saya sendiri sekarang. Sebab dari dulu lagi saya tak kisah dengan apa yang saya makan. Mentang-mentang saya kurus. So I don't mind. Saya makan ke tidak, saya tak peduli. Kalau tengah malam saya lapar. Jangan harap saya akan makan. Sebab saya fikir esok boleh makan.

Sekarang saya sudah tidak boleh pentingkan diri sendiri. Kasihan baby dalam perut. Dia pun nak membesar, kan? Kejamnya saya kalau tak makan.


Oh, ramai dah tahu pasal gud news ni. Mak ucap tahniah. Dia cakap cepatnya. Umur 24 tahun 2 bulan sah pregnant. Okay la tu kan.


Mak mertua saya menjerit dalam phone bila saya beritahu dia. Terkejut saya.


Nasib baik dua-dua abah steady jer.


7 comments:

master_red_lion said...

punya la lame ak x blogwalking... pelik tgk komen kat fesbuk duk congrats2... rs cam xde announcement pape... rupe2nye announcement kat sini...

CONGRATS!!!!!

isabelle said...

thanks adam..ingatkan Amir dah bagitahu ko..^-^

master_red_lion said...

amir mmg da bgtau... tp sbb disuruh senyapkan dulu kan... so buat2 xtau la... ^.^

isabelle said...

ada komplot rupanya

Sabrina said...

=O

I thought ur going to marry this year 2011.

Rupanya 2010.

This is quite shocking. Was mati mati ingat ko tak kahwin lagi. Just baru bertunang. Time flies huh?

Anyway, congratulations! Alhamdullilah. Ummi muda. hehehe.

isabelle said...

Hi Sab

Aku jemput sume yg dalam list fb aku..mungkin ko tak perasan kot..

dah lama tak dengar kabar ko..

nnt kawen jemput aku ye..hehe

anyway time kasih..

Sabrina said...

aku jarang jarang bukak fb. mayber terlepas pandang or tak tgk event. huhu.

kuat lagi tak agaknya nak datang wedding aku? hehehe. bagus2, time preggy, kena banyak jalan, nanti senang deliver. lebih lebih lagi jalan jalan ke selatan tanah air. hehehe

5th March 2011. Save the date ya.