Thursday, August 20, 2009

belajar skill dulu sebelum tunjukkan skill anda

hi all

tetibe rasa bersemangat pulak nak hupdate blog yer..

semasa menghadiri presentation skill course beberapa bulan yg lepas..peserta kene menunjukkan diri samada melalui tulisan ataupun lukisan sewaktu present di hadapan audience


dan tadaaa...

ini gambar yang saya lukis untuk meng'express'kan diri sendiri sebelum present dan sewaktu present..selepas present biasanya fikiran jadi tenang semula kan..kan..




siap tampal lagi kat cube..supaya orang yg lalu lalang tau ini cube nabilah yg punyee..

di sebabkan mungkin tiada bakat untuk menjadi pidato..saya rase seram sejuk..peluh2..mulut rase terkunci..kadang2 rase tertekan..macam arrr tamau present boleh tak????

sewaktu course tu jugak, peserta diminta untuk present mengenai ape saje selama 2 minit..saya sempat bercerita pasal adik lelaki saya yang asyik tukar kerja. response dari instructor dan peserta lain mengenai presentation saya..bagus..cewah..cume asyk pandang audience perempuan jer..audience lelaki jarang2..dan yang bestnya..video tu dirakamkan..=)

selepas presentation skill tu, saya tak berpeluang lagi nak tunjuk skill present yg baru belajar..huhu ye ye aje kan..

tapi awal bulan depan, saya kene present di suatu tempat yg jauuuuhh sikit dari penang..di hadapan mat2 salih dan minah2 salih semuanya..plus boss dan anand dari india..okeh..ini masanya nak praktikkan apa yg dipelajari..

harap gambar tu bertukar menjadi senyum dan tenang jer semasa present..=)

saya sudah bertukar department..boss saya dah ambil alih data center engineering, jadi saya pun masuk data center engineering jugak..albert dan roger pulak dah masuk department lain..maka saya ada team baru..

saya akan present sewaktu face to face (ftf) kami di tempat jauhhhh skit itu..sebelum ini kami buat virtual face to face (vftf)..guna live meeting dan video call

okay..gambar terpaksa di blockkan terus..takpe korang2 boleh tgk muka saya..
sewaktu vftf..nk kedip-kedip mata pun malu..apatah lagi kalau cube2 nak betul2kan tudung ke pe ke..kene static jer..nak senyum ke tak yah senyum..kalo roger tetibe senyum..saya pun senyum gak lar..kalo tak buat muka comel2 kunun2..sbb semua org akan asyik tgk muka kita..tak comfortable okay..

apa pasai tibe2 ayu sangat guna saya dalam blog ni lepas bace blog elianez membahasakan diri saye..kalo gune I lagi ayu tak yer??

3 comments:

Sabrina said...

wa... ko pandai lukis jugak ek. cantik cantik!

Philly Leesa said...

aah..cantikla lukisan ko belle

isabelle said...

sab & lisa: thanks =)